۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۳
کد خبر: ۵۸۶۰۲۴
آیت الله شب زنده دار:

هدفگذاری زندگی انسان باید در عالی ترین مرتبه باشد| احسن الاخلاق شدن ریاضت می خواهد

عضو قهای شورای نگهبان با بیان این که هدفگذاری های انسان در امور زندگی باید عالی باشد، گفت: انسان باید اهداف خود را بالا ببرد و به کف مطالب بسنده نکند.
جلسه درس خارج فقه آیت الله شب زنده دار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدمهدی شب زنده دار عضو فقهای شورای نگهبان در جلسه درس اخلاق خود با اشاره به فرازهایی از دعای شریف مکارم الاخلاق گفت: این دعا برای کسانی است که مراحلی را پیموده اند و ایمان را تحصیل کرده اند و اهل یقین هستند.

وی افزود: بعد از این که افراد به این مقام ها نائل شدند از خداوند می خواهند که ایمانشان اکمل و عمل و یقینشان احسن باشد، این دعا برای فرهیختگان در عقاید و اخلاق وارد شده است، پیام دیگر دعا این است که انسان باید اهداف خود را بالا ببرد و به کف مطالب بسنده نکند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این که هدفگذاری های انسان باید عالی باشد، اظهار داشت: خداوند متعال در مقام بیان هدف از خلقت و امتحانات برای بشر در قرآن کریم مسأله عملکرد بهتر و عمل احسن را بیان فرموده است.

وی ادامه داد: انسان در همه حوزه ها باید عالی ترین مرتبه را برای خود هدفگذاری کند و هدفگذاری علمای بزرگان دینی  در عالی ترین سطح قرار داشته است، آیت الله بهاءالدینی تمام وقت خود را صرف امور دینی، تحصیلی و تبلیغی می کرد.

آیت الله شب زنده دار با بیان این که آیت الله بهاءالدینی مقامات عالی بسیاری داشتند، ابراز داشت: ایشان واقعا در مقام عمل بسیار ویژه بودند و شاید کم باشند شخصیت هایی که در این مرتبه باشد و به اعمال خاصی توجه کنند، ایشان برای امرار معاش خود دکمه درست می کرد، آیت الله بهاءالدینی از افرادی بود که مراقبت می کرد تا در همه امور زندگی احسن باشد.

وی عنوان کرد: احسن الاخلاق شدن ریاضت می خواهد و انسان به راحتی نمی تواند به آن دست پیدا کند چرا که نفس بسیار چموش بوده و کنار گذاشتن رذائل و کسب فضائل برای انسان به راحتی حاصل نمی شود، بزرگانی مانند آیت الله خوانساری و آیت الله بهاءالدینی این چنین بودند و با ریاضت شرعی کسب مقامات عالی کردند.

عضو فقهای شورای نگهبان خاطرنشان کرد: بزرگان ما نفس خود را مهار کردند و به همین دلیل بود وقتی آیت الله بروجردی به آیت الله خوانساری فرمود که به تهران هجرت کند با وجود این که می توانست در قم بماند و جایگاه بهتری داشته باشد اما بدون درنگ قبول کرد و با احترام کامل تا زمانی که مرحوم آیت الله بروجردی زنده بودند به قم نیامد.

وی اضافه کرد: بزرگان ما با الهام و بهره برداری از آموزه های دین و اهل بیت(ع) مبنی بر این که نباید به مراتب پایین نگاه کرد و هدفگذاری ها در همه امور باید عالی باشد به مقامات عالی دست پیدا کردند، امام سجاد(ع) در دعای مکارم الاخلاق راه را به انسان نشان می دهند و ما هم مشاهده کردیم که شاگردان برجسته این مکتب با عمل به این آموزه ها به چه جایگاه های رفیعی دست پیدا کردند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم در پایان تأکید کرد: آیا عقل نمی گوید که انسان کاری کند تا وقتی از این دنیا منتقل می شود دارای سعادت بوده و بدون مشکل باشد، آیا انسان نباید برای برزخ و قیامت خود فکری کند تا متضرر نشود؟ هدفگذاری های ما در همه مراحل ایمانی، عملی، تحصیلی و دیگر امور باید احسن باشد.

ارسال نظرات